!TEMAN-TEMAN BLOG!

Sunday 24 April 2011

Scream 4 - Nak Jerit ke Nak Menguap!!!


Salam kepada yang suka visit aku punya blog ni, seperti biasalah tadi petang aku pegi menonton Scream 4. Yelah Scream 1-3 dah tengok jadi nak tau apa plak yang berlaku dalam sequel yang no 4 ni. Dalam Scream 4 mestilah Sidney Prescott menjadi tunjang utama filem. Dalam filem ni dia yang telah menjadi penulis buku tersohor kembali ke Woodsboro dan merupakan destinasi akhir untuk promo buku yang dia tulis. Sampai jer kat bandar dia jumpa balik member-member yang pernah sama-sama ngan dia dalam Scream 1-3 dulu. Syerif Dewey dan Gale yang akhirnya berkahwin dan juga bertemu ngan cousin dia Jill dan makciknya Kate. Kemunculan Sidney umpama satu sumpahan di bandar Woodsboro kerana Ghostface juga turut muncul dengan beberapa siri pembunuhan. Mestilah korang akan berteka-teki sepanjang menonton filem ni Siapakah ghostface itu?
Bermulanya teka-teki siapakah Ghosface-Scream 4


Rasanya filem ni “perencah” mungkin kurang, langsung takder plot agar penonton dapat merasai inilah sequel yang ditunggu selepas Trilogi Scream yang dihasilkan oleh Kevin Williamson dengan kutipan yang mencecah jutaan dollar. Rasanya plot Scream 4 ni macam tiada satu tarikan yang boleh membuat aku duduk dengan rasa cemas. Aku tak taulah tujuan skrip filem ni memilih tarikh memperingati peristiwa pembunuhan tu sama dengan hari Sidney ni muncul kat bandar Woodsboro ni. Tidak salah kalau aku katakan aku menguap beberapa kali menonton movie ni. Aku lebih suka kalau karakter Gale, Sydney dan Dewey lebih banyak interaksi sebab apabila digabung dengan generasi baru fokus kepada 3 karakter asal ni buat aku rasa hilang tumpuan di tengah-tengah jalan cerita.

babak suspens in the end boleh jadi lucu
Ada juga tu babak yang sepatutnya suspens aku pulak boleh geli hati. Macam satu babak tu Alison menerima panggilan daripada Ghostface part ni memang suspens bila dia cuba berlari ke arah keretanya. Cuba teka apa yang berlaku seterusnya? Alison ni dengan selamber jer keluar kereta dan siap jenguk bawah kereta (aku senyum sinis bengong apa carik pembunuh tu). Sorry I spoiled u guys punya suspens yg belum nengok movie ni huhuhu.

Tidak seperti Trilogi Scream yang mempunyai babak yang memang membuat kita suspens dan banyak adegan ganas dengan lumuran darah. Yang nyatanya Scream 4 ni memang boring sebab korang dah agak Ghostface tu akan muncul kat mana, kalau tak kat pintu atau tingkap. Adegan jatuh-jatuh tangga tu memang dah sinonim ngan filem Scream ni. Komen aku pembunuhan kejam ni terlampau klise dan secara visual nya memang membonsankan. Kalau korang jenis yang suka tengok adegan ganas-ganas dengan berliter-liter darah memancut filem ni memang kurang memaparkan adegan seperti itu.


Babak hadang-hadang pintu ni ermmm klise...

Rasanya Scream 4 ni memang kurang serius untuk menonjolkan adegan ganas kerana penonton memang menunggu adegan seperti ini (itulah tujuan utama aku sebagai penonton nonton filem ni). Kalau dulu memang aku akan kesian nengok mangsa yang dibunuh oleh Ghostface ni dalam siri 1-3, dalam Scream 4 ni rasa kurang suspens pulak tahap ketakutan aku pun down jugak (siap menguap lagi). Kategori filem ni memang aku hanya bagi C- sahaja. Better wait for the DVD on the rack.

 

1 comment: