!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday 9 August 2011

OREO CHEESE CAKE - MUDAH DAN SEDAP

Salam Ramadhan kawan-kawan. Alhamdulillah dah seminggu berlalu kita menunaikan rukun Islam yang ketiga. Masa ni lah bazaar Ramadan meriah dengan pelbagai jenis makanan yang mungkin hanya ketika bulan puasa sahaja kita jumpa. Kalau kat Sarawak ni bubur pedas memang melambak semasa bulan puasa. Kalau yang rajin tu memang masak sendiri kat rumah. Okeylah tak nak tulis panjang-panjang, hari ni aku nak share satu resepi yang aku pernah belajar dari sorang kawan. Selain tu juga aku ada modified sikit dengan melihat resipi kat youtube. Taip jer resepi Cheese Cake memang banyak yang boleh korang pelajari dan modified kalau dah tau asasnya.

Oreo Cheese Cake

Bahan-bahan yang diperlukan:

250 gm Cream Cheese Philadephia
2 sudu makan butter (Buttercup)
1 tin susu pekat manis
4 bungkus Salt Cheese Crackers
2 bungkus Oreo
Susu segar

Cara membuatnya:


Masukkan 250 gm Cream Cheese dan gaul sedikit demi sedikit dengan 1 tin susu pekat manis. Masukkan butter dan gaul hingga menjadi gebu. Kemudian sediakan acuan (ikut suka saiz yang diinginkan) ratakan sedikit dengan adunan tadi pada acuan.Setelah rata adunan tadi, celupkan Salt Cheese Crackers ke dalam susu segar (untuk melembutkannya) dan susun di atas permukaan adunan yang telah diratakan tadi. Buat 2 atau lapisan crackers sehingga menutupi seluruh acuan tersebut.

Kemudian ratakan lagi dengan adunan, dan kali ini lapiskan dengan biskut Oreo sama juga lembutkan biskut Oreo dengan mencelup ke dalam susu segar. Lapis berselang-seli dengan Salt Cheese + Adunan Cheese + Oreo hingga habis. Setelah habis melapis tekan adunan tadi untuk memadatkannya. Setelah itu bolehlah dimasukkan ke dalam peti sejuk untuk semalaman. (Korang boleh juga taburkan Nestum yang dikisar pada setiap lapisan). Mudah bukan so lepas ni bolehlah dihidangkan semasa berbuka puasa atau ketika hari raya.

SELAMAT MENCUBA

Gambar kurang memuaskan harap maaf :

Bahan-bahan OREO CHEESE CAKE
Susu + Cream Cheese + Butter
Adunan Cream Cheese
Ratakan Di Dalam Acuan
Salt Cheese Crackers yang telah disusun

Biskut Oreo

Lapis hingga habis

Inilah hasilnya

9 comments:

  1. mudah dan menyelerakan..tak perlu bakar2..tq resepi ini

    ReplyDelete
  2. sedap pulak... btw done follow here :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. sedap dan mudah dibuat...hehehe selamat mencuba yer.... tQ singgah sini

      Delete
  4. I dh try recipe u.. sedap sangat2,tp.... tp cake i tak keras.. shari smlm i letak dlm peti ais. Masih lembut..

    ReplyDelete
  5. Saya dah cuba, memang mudah dan sedap😆. Tq share resepi😉😊

    ReplyDelete