!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday, 23 July 2013

BAZAAR WALKING DATARAN SIBU PHASE II

Assalammualaikum..

Ini hari pertama jejak kaki kat bazaar ramadan sibu... malam ni dapatlah berbuka dan bersahur bersama famili.. Mula-mula pening jugak mencari menu kat Bazaar Ramadan...sehinggalah aku jumpa ni... kuih celorot..


Mengikut ceritanya kuih ni asalnya dari tanah jawa... dan amat popular di kalangan orang melayu sarawak.. kuih ni dibuat daripada tepung beras dan dicampur dengan gula apong...skrg pun dah ada yang perisa pandan untuk mempelbagaikan variasinya..

Aku tak pasti tempat lain ada tak kuih celorot ni... Bulan puasa nilah carik makanan yang jarang-jarang kita jumpa...Selamat berbuka puasa..
Bazaar Ramadan Dataran Sibu

Bazaar Ramadan -Dataran Sibu

posted from Bloggeroid

29 comments:

  1. Arol belum jejak bazar Ramadan lagi untuk tahun nie. Kuih celorot? Tak pernah jumpa pulak kat semenanjung nie. Atau mungkin Arol yang tak perasan. Sedap tak rasanya? :)

    ReplyDelete
  2. rasanya memang sedap dan manis sebab campur gula apong...

    ReplyDelete
  3. Tak pernah jumpa dan makan lagi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab tu nama dia celorot ada kat Sarawak jer kowt

      Delete
  4. wah.. unik nama kuih ni ya adhie.. first time aiza dengar namanya.. tentu sedap rasanyakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau rasa sekali pasti nak lagi hehehe...itulah dia celorot

      Delete
  5. Assalammualaikum Adhie, ala tak kisah nama apa pun, bulan Ramadhan nie asal puasa je kuih yang mana rasanya manis memang sedap, totally lovely, memang is tak pernah menolak hehehehe <<<< hantu cokelat dan benda manis2.

    p/s: menabungkan save22

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha samalah kita suka benda manis especially coklat...

      terima kasih buat tabungan yer

      Delete
    2. hhehehee bagus2 ada gak geng dengan is, Adhie naper tak tick commentluv kat blog is tu? senang nak follow balik recent post Adhie.

      iskandarx.com

      Delete
    3. lor yer ker huuhuhuhu tak terperasan plak ada ke tidak klik hehehehe

      Delete
  6. bulan puasa ni mcm2 kuih yg kita tak pernah mkn..=D

    ReplyDelete
  7. salam ramadhan :)

    singgah & follow disini :)
    Jika free boleh singgah kembali..
    http://fizasaiza.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... terima kasih datang teratak hijau ni

      Delete
  8. untunglah kitak tek...cik akak nak diam sibu tok...tak pernah sekali pun jejak sia...hihi...takut balik jak tangan kosong...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kmk ya jak dapat tek Cik Akak...kuih cher-lor-ghot hehehehe

      Delete
  9. salam ramadhan dan selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  10. lama dah tak nampak kuih dlm gambar yg pertama. biasanya kalau kat sabah ni aku tengok isi dia warna cerah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jugak yang brwarna cerah kalau tak dicampur dgn pewarna pandan atau gula aponh

      Delete
  11. lain oww..selalu yang kmk nangga ada dalam daun apong ka daun nyiur..wahhh...kmk lom gik g bazaar sibu bah..cam bez jak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aok tahun tok tek baruk nangga dalam daun pisang biasa dipolah dalam daun apong hehehe

      Delete
  12. kuih celorot? first time dengar..hehe

    ReplyDelete
  13. first time dengar...adakah sama dengan dodol...?

    ReplyDelete
  14. Teringin jugak nak rasa kuih celorok tu.. :-)

    ReplyDelete