!TEMAN-TEMAN BLOG!

Thursday, 18 July 2013

#1: JOM BELAJAR BAHASA MELANAU

GAMBAR IHSAN GOOGLE


Assalammualaikum

Hari aku nak buat segmen pertama aku Jom Belajar Bahasa Melanau. Aku kongsikan menyebut anggota badan dalam bahasa melanau...Ini adalah bahasa melanau Mukah

Kepala = Ulou
Otak = Utek
Dahi = Beleang
Rambut = Buok
Mata = Mata
Mulut = Bujun
Telinga = Linga
Hidung = Udo
Leher = Tenguk
Tangan = Pa'a
Perut = Piet
Kaki = Buduk 

So hari ni kita dah belajar bahasa melanau asas iaitu anggota badan... Kat sini aku nak buat menggunakan perkataan di atas..

  • Lau itou akou makau buduk mapun Bazaar Ramadan
  • "Hari ini aku berjalan kaki ke Bazaar Ramadan"
  • Buok aneak sien warna bilem
  • "Rambut anak dia berwarna hitam"
  • Pedih piet akou
  • "Sakit perut aku"

Selamat belajar....




14 comments:

  1. Bahasa menunjukkan bangsa...Banggalah dgn bahasa ibunda. Menarik juga mengenali bahasa pribumi sarawak :)

    ReplyDelete
  2. Susah hendak belajar bahasa suku kaum ni. Terima kasih sudi membuka kelas di sini. Teruskan usaha memartabatkan bahasa Melanau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama..sekadar berkongsi budaya yang ada di Sarawak

      Delete
  3. Salah satu kelebihan Malaysia.. kepelbagaian bangsa n bahasa... nice :)

    ReplyDelete
  4. suka..boleh tau bahasa kaum lain kan..

    ReplyDelete
  5. hihi....cik akak sik pandei gilak tutor mukah ya...
    mun melanao kamek orang bok tauk..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kmk pun baruk juak nak belajar bahasa Mukah tok Cik Akak hehe sejak kmk kerja di Mukah toklah kmk belajar...bapak kmk melano sebelah Kg Skrang Igan (^_^)

      Delete
  6. berbelit lidah aiza nak menyebutnya.. hehe.. bagus perkongsian ni.. :D

    ReplyDelete
  7. seronok nya..walaupn tergeliat lidah nakmenyebutnya..heee~=D

    ReplyDelete