!TEMAN-TEMAN BLOG!

Friday, 26 July 2013

KUIH PENYARAM AKA CUCUR JAWA

Assalammualaikum...
Alhamdulillah dah genap 17 hari kita berpuasa...Jalan-jalan kat bazaar ni dah tak tahu apa yang nak dibeli..Sama jer setiap hari...Last-last aku beli kuih penyaram.. Kuih penyaram ni kuih salah satu kuih tradisional yang biasa didapati di Sarawak..Kuih ni rasanya manis dan sedikit berminyak kalau orang Sarawak kata "berlinyok"... (berlinyok = berminyak)

Bentuk kuih yang leper dan bulat ni berbentuk seperti piring UFO jadi kat situ dah nampak keunikan kuih ni.. Kuih ni kalau betul cara membuatnya baru menjadi... Kekadang bila menggoreng kuih ni ia akan menggelembung jadi ia kurang gula...kalau terlebih gula pulak ia akan meleper dan tak kembang.. Kena adjust betul-betul bahan kalau nak membuatnya hehehe...Tak silap aku kuih ni ada jugak di Kedah kan tapi dikenali sebagai cucur jawa... Kuih ni aku suka makan bahagian tepinya sebab rangup...Selamat berbuka puasa korang...

14 comments:

  1. Assalammualaikum Adhie, aikk nampak macam lempeng jer? ada lagi satu kuih macam lempeng gak sama sebenarnya tapi panggilan lain dan cara masak sedikit lain, tapi sedap tak kuih nie? Apa yang penting? Kerjasama... hehehe janji dia sedap, janji dia manis, janji sedap di makan Alhamdulillah.

    p/s: is beli topup tadi tapi tersilap terbeli DIGi pulak dah heheheehheee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang lempenglah...tapi kuih ni manis sebab guna gula apong...part tepi tu yang suka makan sebab rangup...

      Delete
  2. nampak macam best tu...btw selamat berbuka ye...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum , adhie, weahh kuih nie baru first time tengok kuih nie :) nyum nyum nak rasa jgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam... nanti saya poskan hehehe

      Delete
  4. cik akak lama bena sik makan kuih penyaram tu..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kmk teringin plak nak makan bulan posa tok

      Delete
  5. macam-macam paten kuih bulan puasa ni ye.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah..kadang2 jumpa kuih yang jarang2 kita jumpa

      Delete
  6. Lia suka makan kueh nie.. sedap sangat2 ...

    ReplyDelete
  7. ada2 kt kedah..tpi zara tak pernah pun makan..=D

    ReplyDelete
  8. wahh..nyaman tok..hihi...bena juak kan, waktu puasa mcm2 nak maok dimakan..mun kmk, serupa ngidam tapi sikk..haha

    ReplyDelete