!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday 4 August 2015

TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WIJK FILEM DAN NOVEL













Filem dan Novel (Koleksi Sendiri)

Assalammualaikum...

Lama dah tak memblogging ni.. kebetulan dan bukak ni aku nak share sikit pasal filem Indonesia ni... Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.

Sekarang memang banyak filem-filem dan drama tempatan yang telah mula mendapat perhatian produser filem yang mana target marketnya adalah pembaca novel. Okey kali ni aku nak review satu filem yang di adaptasi daripada penulis Indonesia yang terkenal iaitu Hamka. Sebelum keluarnya filem ni, aku dah mula membaca novel ni apabila melihat novel ni kedai MPH, nampak tajuknya yang agak unik aku membelek ringkasan pada kulit belakang buku. Membaca ringkasan sahaja sudah cukup membuat aku mengambil buku itu dan membayar di kaunter.

Novel ini menggunakan bahasa Indonesia tapi jangan risau bahasanya masih mudah difahami. Kisah Cinta Zainudin yang ditolak oleh keluarga Hayati kerana perbezaan suku. Cinta mereka berdua hanya tercurah di atas helaian kertas namun akhirnya Zainudin kecewa setelah mengetahui Hayati telah mengahwini Aziz. Kekecewaan ini menyebabkan Zainudin terlantar kesakitan namun kerana nasihat dari sahabatnya Muluk dia terus bangkit dan berhijrah ke Surabaya, Di sinilah Zainudin telah menukar namanya kepada Shabir dan mula menulis novel yang berdasarkan kisah cintanya dengan Hayati bertajuk Teroesir.

Sumber: Google

Kalau nak tau lebih lanjut bolehlah membeli novel ni. Kisah cinta yang tidak kesamapaian disebabkan oleh adat istiadat dan tidak direstui keluarga. Penghujung ceritanya sangat menyedihkan. Filemnya pula dengar khabar mengambil masa 5 tahun untuk disiapkan kerana penerbit mengambil ketelitian set penggambaran pada tahun 1930-an di daerah Minangkabau. Set penggambaran di atas kapal mungkin tidak sehebat Titanic namun ia tidak mencacatkan jalan cerita filem tersebut. Cuma filter filem yang berwarna biru agak mengganggu sedikit pandangan mata.


Kalau malas nak baca novel bolehlah mencari DVD ni pasaran. Durasi filem selama 2 jam 43 minit membuatkan aku terus tidak berganjak kerana rasanya inilah filem cinta Indonesia yang terbaik bagi aku selepas Ayat-Ayat Cinta.


ketahuilah bahawa Allah yg mjadikan matahari dan memberinya cahaya. Allah yang mjadikan bunga dan memberinya wangi. Allah yg mjadikan tubuh dan mberinya nyawa. Allah yg mjadikan mata dan memberinya penglihatan. Maka Allah pulalah yg mjadikan hati dan memberinya cinta. -Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck-


Selamat Hari Raya 
Maaf Zahir dan Batin
iKHLAS
aDHIE
  

2 comments:

  1. Assalamualaikum Adhie fuuhh lama is tak menjengah kemari, bz gilaa tahun GST memang penat, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin.

    www.iskandarx.com.my

    ReplyDelete
  2. adussss... terlupa nak cari dvd cerita nih.

    ReplyDelete