!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday 29 March 2011

JOM MEMASAK - 365 1 Hari 1 Resepi

Tengok Cover Saja Dah Leleh Air Liur

Biasanya kalau waktu lapang apa korang suka buat? Kalau aku selain dari menonton wayang, baca novel etc. aku suka memasak.Kebetulan aku mencari resepi membuat onde-onde, so hujung minggu ni bolehlah membuat onde-onde. Sebab tu lah hari tu aku sempat ke Popular membeli sebuah buku memasak ni. Yelah mana tau satu hari nanti boleh buka restoran sendiri (berangan). Okey buku yang aku beli ni 1 HARI 1 RESEPI - 365 Resepi Istimewa Chef Hanieliza terbitan PTS Millennia Sdn Bhd.
Ni Resepi Yang Aku Carik My Fav. Onde Onde

Macam-macam Resepi Ada


Dalam buku ni ada 365 resepi semuanya dan dibahagi mengikut 15 kategori. Kategori Ayam, Ikan, Daging, Kambing, Makanan Laut dan banyak lagi yang boleh korang cuba. Bagi yang baru nak merasa ke dapur tu buku ni memang sesuai sangat kerana bukan hanya sekadar ilustrasi makanan dipaparkan malahan juga ilustrasi memasak dan penyediaan makanan turut diselitkan pada setiap resepi.
Cara Memasak Pun Ditunjukkan Sekali


Kalau korang tak tahu jenis-jenis rempah dan bahan masakan, sebelum membelek resepi tu korang boleh belek muka surat hadapan. Kat situ ada ditunjukkan pelbagai jenis bahan masakan yang digunakan. Yelah mungkin ada jugak yang tak tahu jenis-jenis rempah tu.
Jenis-jenis Rempah-ratus


Buku ni boleh didapati hanya di POPULAR BOOKSTORE. Murah saja kalau kat Sarawak ni RM39.90 sahaja. Lepas ni bolehlah memasak dan makan.

Jom Memasak

3 comments:

  1. selain suka makan... suka masak jugak... sesuai sgt lah... ngeh2...

    ReplyDelete
  2. sukew sangat hehehehe cuma kena jaga2 takut badan tembun tak nampak biceps

    ReplyDelete
  3. hahahaha... rjinnya memasak ^^

    ReplyDelete