!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday 12 November 2019

TRIP SOLO DARI KL SENTRAL - PADANG BESAR - HATYAI - BANGKOK

PART 2 : PADANG BESAR - HATYAI


Alhamdulillah sampai sudah di Padang Besar waktu Malaysia jam 1.00 petang dan waktu Thailand adalah 12.00 tengah hari. Perancangan awal hendak menaiki keretapi klasik ke Hatyai, tapi tukar perancangan dari Padang Besar aku memilih untuk menaiki Mini Van ke Hatyai.


Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang
.


Kenapa? Sebab keretapi klasik ke Hatyai bergerak 3.45pm waktu Thailand, dan tidak mahu buang masa hampir 4 jam menunggu keretapi tersebut. Itu belum lagi perjalanan masa yang diambil untuk ke Hatyai.

Sampai di stesen KTM Padang Besar, kalian naik ke tingkat 1 dan perlu berjalan melalui jejantas menuju ke pos imigresen Padang Besar, Malaysia. Waktu ini kalian akan dikerumuni oleh pembawa van. Hati-hati tadi nyaris juga aku terkena.



Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang berdiriImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang, orang berdiri, luaran dan dalaman


Terselamat dari pujuk rayu pemandu van yang nak caj aku TB1000 (RM137.++) terus ke Hatyai. Nasib aku baik apabila disapa seorang kakak ini bagi tahu dia menyediakan perkhidmatan menghantar menggunakan motorsikal. Pos Imigresen Malaysia/Pos Imigresen Thailand/ Stesen Mini Van Padang Besar. Oleh kerana aku seorang jadi tidak fikir panjang setuju dengan caj RM7.

Selesai urusan di Pos Imigresen Padang Besar Thailand, kakak itu terus menghantar aku ke stesen Mini Van. Di sini kira pusat Mini Van membawa penumpang dari Padang Besar ke Hatyai.



Imej mungkin mengandungi: 1 orangImej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang, orang duduk, kereta dan dalaman


Di stesen Mini Van Padang Besar Hatyai, hanya beritahu penjaga kaunter tiket Mini Van hotel kalian dan Mini Van akan menurunkan anda depan hotel yang dinyatakan. Caj yang dikenakan Hanya TB50. Perjalanan dari Padang Besar ke Hatyai mengambil Masa lebih kurang 45 minit. Kalau aku bayar TB1000 tadi kan kerugian dah situ.

Jumpa di Hatyai...

No comments:

Post a Comment