!TEMAN-TEMAN BLOG!

Saturday 28 September 2013

KOTA KINABALU KE KUNDASANG

Assalammualaikum...

Semalam dah jejak kaki kat Kota Kinabalu (KK), tapi belon ehhh salah kapal terbang landing jer hujan turun dengan lebat.. Penerbangan dari Miri ke Terminal 2 KK sampai lebih awal 10 minit...kalau biasa 50 minit..jadi 40 minit kiranya...Ada beberapa kali gak turbulence...nervous dan dalam hati berdoa semoga semuanya selamat... Alhamdulillah aku selamat sampai kat KK..

Sampai terus ambik teksi ke hotel... Hotel ni pun kira last minit gak aku booking, nasib baik masih ada kekosongan...Hotel Sri Iskandar...Mula-mula nak stay kat De Galleria Hotel..Tapi full house..nak tak nak ambik jer lah..faham-fahamlah weekend memang banyak gak pelancong datang time ni... Hotel Sri Iskandar ni kira okeylah taraf bajet...RM72 satu malam...Bolehlah buat letak kepala nak tidur...Bukan 24 jam kat bilik... Memang banyak kekurangan hotel ni, shower air panas takde.. Sinki pulak bocor..TV rosak (tapi ditukar pihak hotel bila aku komplen)...Nak tukar hotel lain memang payah hotel sekitar Kg Air ni memang penuh...(Kampung Air tak tau kenapa tempat ni dipanggil Kampung Air mungkin dulu ni pernah jadi tapak kampung)

KAT AREA NI MEMANG BANYAK HOTEL BAJET

BOLEHLAH BUAT BEREHAT MALAM

TAK BERANI NAK KOMEN HUHUHU HOT SHOWER TAKDE

PASAR MALAM KAMPUNG AIR
KK WATERFRONT

Sebab utama aku stay kat Kampung Air ialah pasal ada pasar malam yang famous kat sini...Kalau yang perempuan tu memang rambang matalah...brooch mutiara..rantai mutiara...segalalah mutiara huhuhu ada dijual kat sini... Kalau kat pasar Filipina tu mahal sikit...mungkin kerana tumpuan pelancong...Jadi kalau nak carik barang-barang cenderahati atau barang sendiri pergi kat Pasar Malam Kampung Air...Memang berbaloi-baloi nak memborong.... Aku hanya berjalan area sekitar ni sahaja sebab esok pagi berangkat awal ke Kundasang...

Seawal jam 630 pagi aku dah bertolak ambik bas mini ke Terminal Bas Inanam... Kat sini baru kaki nak jejak tanah dah berpusu-pusu penjual tiket datang kat aku (rasa artis plak dikerumuni orang hehehe)... Aku ambik bas paling awal menuju ke Ranau..Bas ekspress Tung Ma..Okeylah tiket RM15..Yang paling membuat jantung aku dup dap tu bila driver bas bawa bas 100 km/j dahlah jalan kat lereng-lereng bukit...Mungkin driver dah biasa dah hari-hari kan...

Korang kena ingatkan driver tu turunkan korang kat Pekan Kundasang nanti straight pulak dia ke Ranau...Menapaklah korang dari Ranau ke Kundasang tu nanti (jauh tu Ranau ke Kundasang entah-entah raya aji baru sampai kalau jalan kaki hehehe)...Sampai kat Pekan Kundasang aku dah nampak Gunung Kinabalu...last November dah pergi sini sebenarnya..Tapi tak sempat explore habis sekitar area ni..hanya singgah beli buah..Kali ni aku nak masuk kat War Memorial Park

SUBHANALLAH...CANTIK KAN

War Memorial Park betul-betul kat belakang Pekan Kundasang...Kira jaraknya macam korang campak batu macam tu hehehe...Mungkin orang tak perasan ada produk pelancongan ni kat sini..Sebab aku tak nampak signboard pun...Sebagai bekas student pelancongan...signboard tu penting hehehe pandai plak aku komplen..Yelah kurang-kurangnya orang menyedari ada produk pelancongan kat situ...harap Sabah Tourism Board buat sesuatu..Tiket masuk murah jer RM2 untuk kita warganegara Malaysia...IC kena tunjuk...baru dapat price RM2..

Masuk kat sini nikmatilah keindahan tanaman bunga dan tumbuhan dalam ni...sejuk mata dan tenang jugak dalam ni...Tempat ni sebenarnya adalah untuk menghargai pengorbanan tentera British dan Australia semasa perang dunia kedua...Ada 3 taman kat dalam ni Australia Garden, English Garden dan Borneo Garden...Landskapnya memang cantik...Hati-hati jangan cabut bunga kat sini...Denda RM100 kalau cabut bunga kat sini..

AUSTRALIA GARDEN

BORNEO GARDEN
BERLATAR BELAKANGKAN GUNUNG KINABALU
ENGLISH GARDEN

Lepas pusing-pusing kat War Memorial Park aku asyik dengan kamera DSLR aku tak henti merakam Gunung Kinabalu tu..Nampak macam dekat jer...Bilalah rezeki aku nak naik atas tu...Aku berjalan kat sekitar pasar buah dan sayur Kundasang ni...Cuaca memang sejuk sini..Bestlah kalau tinggal kat sini..tak payah pasang air-cond...Aku beli beberapa jenis buah-buahan untuk di bawa bekal ke resort...Dan sempat jugak aku membeli bekalan lain sebab aku tau resort tu memang jauh dan payah nak turun ke Pekan Kundasang beli makanan dan minuma...Pekan dia kecik jer pun boleh kira berapa kedai jer ada...Kat Pekan Kundasang ni ada KFC...nak bekal KFC pun boleh jugak hehehe...

To be continued hehehehe...(Nanti aku sambung lagi ek...)

TERBAIK DARI LADANG  (BUAH-BUAHAN DIJUAL DI PEKAN KUNDASANG)

#nota tambahan : Perjalanan KK-Kundasang 2 jam

1. Wahh. Best da juak dpt melancong. Teringin kohh. Dah la Sabah nang kmk suka :D Pegi sinun boh lupak org sitok!! :D Ole2 boh lupak juak. Hihihi.

2. hehehe...okey okey boleh-boleh..berik address antar ke emel kmk kelak ngantar ole-ole ya hehehe

3. seronoknyer adhie..rindu dengan sabah...

1. walaupun rasa penat memang seronok jelajah Sabah ni...

4. wah.. berjalan sakan adhie, bestnya... tengah bujang ni seronok .. sok ada anak , macam mama... adui, hihihi.. melekat kat rumah je lah..

1. hehehe..kalau dah kawen nanti mana dapat nak backpackers mama...susah...kena ambik travel pakej lah maknanya...

5. wah pergi sik ajak cik akak sekali....
    rindu nak gi sana gik..hihi....
    teringat waktu gi sana dolok....
    sampai demam waktu gi kundasang..hahaha

1. yalah sejuk Kundasang tok....okey ada masa molah trip ngan geng bloggers hehehe

6. Best melancong. Pergi dgn siapa bro?

7. Sangat unik ya tempat ni Adhie. Teruja juga nak pergi.