!TEMAN-TEMAN BLOG!

Tuesday, 25 June 2013

SUATU HARI DI MASJID AL-BUKHARY JALAN HANG TUAH



Pada hari Jumaat yang lepas 21 Januari 2013, aku berpeluang untuk bersolat Jumaat di Masjid A-Bukhary ni.. Kalau tak tanya dengan pekerja-pekerja hotel memang tak tahu aku kewujudan Masjid ni tak jauh dari Bukit Bintang. Masa sampai kat masjid ni sempat berborak dengan penjual nasi di sekitar masjid tu.. Kata mereka masjid ni dah 5 atau 6 tahun dibina. Sebelum masjid ni didirikan tapak asalnya adalah surau Babul-Jannah (berusia 147 tahun). Terdapat beberapa buah rumah pangsa di sekitarnya dan tak jauh dari dari LRT Hang Tuah...Masjid ni terletak betul-betul berhadapan dengan Victoria Institution..


Kalau korang berjalan kaki dari area Bukit Bintang tak lah jauh sangat ikut jer laluan LRT tu korang akan sampai.. Kalau malas nak berjalan boleh ambik LRT dari Bukit Bintang atau Imbi (berhadapan Melia hotel) tapi kalau hari Jumaat tak digalakkan sangat mengguna LRT time ni sebab sesak...

Masjid dengan kubah berwarna biru bersulamkan dengan ayat-ayat suci Al-Quran ni dibiayai pembinaannya oleh Yayasan Albukhary (ditubuhkan oleh jutawan terkenal Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary) dengan kos RM12.2 juta dengan ukiran kesenian Melayu dan negara Arab. Dua buah menara yang terdapat di masjid mengambil ciri-ciri senibina Masjid Nabawi, Madinah. Dengan keluasan 2,700 meter persegi dan boleh memuatkan 1,600 jemaah pada satu-satu masa. Apa yang unik bagi aku sekitar masjid banyak pokok-pokok tamar menghiasi sekitar masjid ni.

Pohon-pohon Tamar Menyambut Kedatangan Umat Islam Menunaikan Solat


Pandangan dari Stesen LRT Hang Tuah



5 comments:

  1. subhanallah rindok nak hati kita eh ..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe Cik Akak memang rindok eh...dapat jalan2

      Delete
  2. Replies
    1. yup masjid ni tak jauh dari Bukit Bintang

      Delete