!TEMAN-TEMAN BLOG!

Wednesday 26 June 2013

DUNIA IMAGINASI: CIRQUE DU SOLEIL WORLDS AWAY


Assalammualaikum..

Last night menonton satu DVD yang bagi aku memang menarik...Korang pernah tak mendengar Cirque Du Soleil...okey kalau tak.. pernah dengar Circus. Mesti pernah dengar kan... Kalau masa aku kecik-kecik dulu kalau masa Tahun Baru Cina ker, Raya ker atau time cuti-cuti sekolah selalu ada ditayangkan kat TV persembahan sarkas orang putih ni. Tapi sekarang aku lihat macam dah jarang-jarang ada persembahan sarkas dalam TV, itu pun pernah suatu ketika dulu Royal London Circus datang ke Malaysia (aku tak berpeluang untuk nengok pun huhuhu).. 



Okey aku nak cerita pasal Cirque Du Soleil, yang ni kira salah satu sarkas yang paling popular dari Kanada. Cirque Du Soleil ni maksudnya Circus of The Sun. Bagi yang pernah membaca buku Blue Ocean Strategy korang akan tahu pasal zaman kemalapan zaman sarkas ni, Cirque Du Soleil telah mengubah sarkas kepada standard yang tinggi yang kini banyak dipersembahkan di Las Vegas. Dengan faktor kos, harga tiket dan lokasi ini memang salah satu penghalang orang macam aku nak menonton persembahan sarkas yang ala-ala teater ni...secara LIVE


Penerbit filem terkenal James Cameron menerbitkan filem Cirque Du Soleil dalam bentuk 3D bersama dengan Andrew Adamson yang memaparkan dunia imaginasi secara teatherical dari sudut aksi-aksi akrobatik yang menarik. Kalau korang pernah menonton DVD Celine Dion Live In Vegas persembahan tarian latarnya mengambil koordinasi dari Cirque Du Soleil... Melihat sahaja DVD ni atas rak Speedy Video Mid Valley tanpa berfikir panjang aku terus beli..


Cerita ni bermula dengan seorang gadis bernama Mia bertemu dengan seorang lelaki sarkas Aerialist dan secara tak terduga lelaki itu telah jatuh ke atas tanah ketika persembahan. Situasi ini telah membawa Mia ke dunia yang penuh imaginasi yang mengingatkan kita kepada filem Alice In Wonderland. Mia telah bertemu dengan pelbagai keajaiban dan makhluk-makhluk aneh ketika mencari lelaki sarkas itu... Dengan muzik latar yang menarik dan juga lagu-lagu popular The Beatles....Aksi akrobatik memang WOW ada berani nak bergayut tinggi macam diorang macam dalam DVD ni..


Walaupun tak dapat pergi ke Vegas untuk menyaksikan secara LIVE...tapi menonton DVD Cirque Du Soleil  Worlds Away ni memang layan abisss dan AWESOME... Aku suka muzik latar dalam ni...Harap-harap satu hari nanti dapat jejak kaki ke Vegas dan menonton secara LIVE pulak...

TRAILER: CIRQUE DU SOLEIL WORLDS AWAY

2 comments:

  1. yess... mcm menarik jer cite ni.... nnt nak try lah carik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best bro... hari tu jumpa DVD ni kat Speedy Mid Valley

      Delete